De Basis Acute Zorg (BAZ)-opleiding biedt verpleegkundigen een unieke kans om zich breed te oriënteren binnen alle acute zorg afdelingen: Spoedeisende hulp, Intensive Care, Medium Care, CCU (Cardiac Care Unit), Acute opname afdeling en Recovery. Naomi, een van de studenten in het programma, en opleidingscoördinator Martine van de BAZ-leerunit delen hun ervaringen over deze vernieuwende leerroute.
Een brede basis voor acute zorg
Naomi volgt momenteel de BAZ-opleiding, een traject waarin ze in tien maanden tijd op diverse acute afdelingen ervaring opdoet. "Ik heb mijn MBO-V afgerond en heb daarna twee jaar op de neurologie-afdeling gewerkt. Toch had ik de behoefte om verder te studeren en specialiseren, en zo kwam ik bij deze opleiding terecht," vertelt ze.
Tijdens haar stages maakt Naomi kennis met verschillende afdelingen binnen de acute as. "Ik vind veel afdelingen ontzettend interessant, maar de CCU (Cardiac Care Unit) en IC/MC (Intensive Care/Medium Care) spreken mij het meest aan. Ook de SEH (Spoedeisende Hulp) bevalt mij goed. Het mooie aan deze opleiding is dat ik mijn verwachtingen kan toetsen in de praktijk en soms verrast word; zo dacht ik eerst dat de CCU minder bij mij zou passen, maar nu vind ik het geweldig."
Uitdagingen en groei
De eerste maanden binnen de BAZ-leerunit brachten de nodige uitdagingen met zich mee. "Je komt in aanraking met veel verschillende karakters, werkmethodes en nieuwe kennis. Het is een intensieve leerervaring, maar als je het echt wilt, voelt het niet als een studie, maar als een kans om je passie te volgen," legt Naomi uit. "Het leren in de praktijk maakt het voor mij veel effectiever."
De wekelijkse wisseling tussen afdelingen draagt bij aan haar ontwikkeling. "In het begin was dit wennen, zowel voor ons als voor de afdelingen, omdat niet altijd duidelijk was wat er van ons verwacht werd. Nu bevalt het juist erg goed. Ik kan kennis van verschillende afdelingen combineren, bijvoorbeeld door cardioversie op de CCU te zien en deze kennis vervolgens breder in te zetten."
De visie achter de BAZ-leerunit
Martine, opleidingscoördinator van de BAZ-leerunit, benadrukt het belang van deze vernieuwde aanpak. "Na de coronaperiode zagen we een terugloop in sollicitanten voor acute afdelingen. We wilden nieuwe verpleegkundigen enthousiasmeren en tegelijkertijd een toekomstbestendige leerroute ontwikkelen. Waar voorheen een BAZ-opleiding per afdeling verschilde, zorgt deze leerunit voor een eenduidige basis en flexibele inzetbaarheid."
De opleiding richt zich op vier essentiële leerdoelen, de zogenaamde EPA's (Entrustable Professional Activities): werkplekherkenning, opname van een laagcomplexe patiënt, verzorging van een laagcomplexe patiënt en verzorging van een middencomplexe patiënt. "Na afronding ontvangen de studenten een door het CZO erkend certificaat en kunnen zij doorstromen naar een specifieke specialisatie, zoals SEH- of CCU-verpleegkundige. Dankzij hun brede ervaring kunnen zij deze keuze op basis van feitelijke ervaring maken, in plaats van enkel verwachtingen."
Intensieve begeleiding en monitoring
Een belangrijk aspect van de leerunit is de intensieve begeleiding. "Studenten zijn boventallig, wat betekent dat er altijd een ervaren verpleegkundige als begeleider aanwezig is," vertelt Martine. "Dit vergt organisatorisch wat puzzelwerk, maar het verhoogt de kwaliteit van leren en beoordelen."
Naomi ervaart deze aanpak als zeer waardevol. "Ik kan diep ingaan op de stof en krijg uitgebreide begeleiding. Studenten die niet boventallig staan, hebben het een stuk zwaarder."
De voortgang wordt op verschillende manieren gemonitord. "De praktijk beoordeelt de studenten via low stakes assessments, waarbij ze een casus volledig doorlopen met hun begeleider. Daarnaast moeten ze een transferopdracht schrijven en een case base toets afleggen met een assessor van de opleiding in Maastricht. Pas wanneer praktijk en school consensus hebben over de beoordeling, ontvangt de student het certificaat."
Toekomstperspectief
Na afronding van de BAZ-opleiding kunnen studenten een weloverwogen keuze maken voor hun specialisatie. "De opgedane brede kennis is waardevol, ook als je uiteindelijk op een vaste afdeling blijft werken," zegt Naomi. "Ik zou dit programma dan ook aan iedereen aanraden."
Martine: "De acute zorg vereist flexibiliteit en samenwerking. Dankzij deze leerunit worden verpleegkundigen niet alleen beter voorbereid op hun specialisatie, maar ook op de veranderende zorgvraag in de toekomst."